Voorend USA Autoparts

Telefoonnummer: +31 481 424089  Email: sales@voorend.nl
Nijverheidsweg 3 6691 EZ Gendt Gelderland

Historie

De Mustang werd door Ford in het begin van de jaren zestig ontwikkeld. Het moest een auto worden die betaalbaar was voor iedereen. Men mikte op het marktsegment van jonge mensen die wellicht nog geen kinderen hadden, maar die op termijn wel zouden krijgen. Vandaar dat het een tweedeurs auto met vier zitplaatsen werd.
De eerste Mustang

The Mustang debuteerde op 14 April 1964 op de World’s Fair in New York City. Er was een waslijst aan opties mogelijk voor de auto die uitkwam als convertible en coupe voor rond de $2.300. Het publiek was uitzinnig van enthousiasme en de dealers konden de vraag niet bijbenen.

De Mustang wordt voorgesteld Op 17 april, de eerste dag dat de Mustang voor het publiek te koop was, werden meer dan 22.000 auto’s op- of zelfs boven de catalogusprijs verkocht. Ford had gehoopt in het eerste jaar 100.000 Mustangs te verkopen, maar dat aantal werd in de eerste vier maanden al bereikt. Uiteindelijk werden in het eerste jaar 681.000 Mustangs verkocht, een absoluut record.
1964 convertible

Toen Ford zich de enorme populariteit van de Mustang goed realiseerde, verschenen er nog meer opties. Een daarvan is het beroemde Pony interieur, dat officieel ‘Interior Decoration Group’ heette. Voor de liefhebbers is er weinig fraaiers te bedenken….

Het aantal verkochte Mustangs bereikte de 1.000.000 mijlpaal in maart 1966. Dit is des te indrukwekkender als men bedenkt dat in het begin uitsluitend de convertible en de coupe werden aangeboden. In september 1965 verscheen de fastback op het toneel.
1966 GT convertible

Met het 1967 model werd de Mustang voor het eerst ingrijpend aangepast, om de toenemende concurrentie van GM en Chrysler voor te blijven. De Mustang werd breder en langer, waardoor er grotere motoren in geplaatst konden worden. Ook verschenen nieuwe veiligheidsvoorschriften van de overheid op het toneel. Dit resulteerde onder andere in ‘side marker lights’ en een energie-absorberende stuurkolom met veiligheidsstuurwiel. De schitterende ‘spinners’ op de wieldoppen werden verboden.

In 1969 veranderde het uiterlijk van de Mustang opnieuw ingrijpend. De Mustang Mach I werd geïntroduceerd. Deze werd zo populair dat de voormalige GT voorlopig van het toneel verdween. Met de komst van dit model werden wederom grotere motoren mogelijk, waarvan de zogenaamde Super Cobra Jet een voorbeeld is. Deze leverden een verwoestende acceleratie op, die de toenmalige bandentechnologie tot het uiterste dreef. Voor het eerst werd elektrische bediening van de zijramen aangeboden.
1969 Fastback Mach 1

In 1970 werden niet meer dan kosmetische aanpassingen aangebracht . Het motorenprogramma wijzigde nauwelijks. De dubbele koplampen werden vervangen door enkele in de grille met ‘side scoops’ aan de buitenkant, de de ‘luchthappers’ aan de flanken verdwenen.

Hoewel Ford de Mustang in 1971 wederom vergrootte om nog zwaardere motoren te kunnen toepassen, moesten ze de meeste daarvan in 1972 weer schrappen als gevolg van de oliecrisis. De enige ‘muscle car’ die overleefde was de Mach 1, doch ook hiervan waren de prestaties lager geworden.

1973 was het laatste jaar voor de eerste Mustang generatie. Bovendien zou na dit jaar de convertible voor lange tijd uit het Mustang programma verdwijnen. De Mustang was te groot en te zwaar voor zijn tijd geworden, en was ver verwijderd geraakt van zijn ranke voorganger uit de jaren 60.
In 1974 werd een van de meest radicale wijzigingen aller tijden in de Mustang doorgevoerd. De nieuwe Mustang II was aan ‘downsizing’ ten prooi gevallen en drastisch verkleind. Er waren zelfs viercilinder motoren leverbaar. Voor veel Mustang traditionalisten was dit een teleurstelling. Ondanks dat het blad Motor Trend de Mustang II tot ‘74 Car of the Year’ uitriep, zou dit model het niet meer dan vier jaar uithouden.

De derde Mustang generatie debuteerde in 1979 in de vorm van de zogenaamde Fox Mustang. De auto was ontworpen om ‘consumer friendly’ te zijn, met een Europees aandoend uiterlijk. De Fox, de codenaam van het nieuwe Mustang project, kreeg dezelfde dimensies als de oorspronkelijke Mustang uit 1964. Het model was veel meer gestroomlijnde dan de Mustang II. Bovendien kwam de GT uitvoering terug, die vanwege zijn prestaties enthousiast werd ontvangen. De populariteit van de Mustang nam weer toe en gedurende de looptijd van dit model werden slechts weinig wijzigingen aangebracht.
De Mustang onderging de tot nu toe laatste grote gedaanteverwisseling in 1994, na een project met de codenaam SN-95. Deze nieuwe Mustang werd onthuld op de Texas State Fair in Dallas in oktober 1993. Deze nieuwe Mustang werd wederom buitengewoon populair.

In 1999 werden beperkte wijzigingen aangebracht. De Mustang convertible uit 1999 is werkelijk een schoonheid.
Van 1964 tot heden, de Mustang is en blijft de meest populaire en verzamelde auto aller tijden. Zoals de Amerikanen zeggen, ‘The stampede goes on….’.

NederlandsEnglishFrançaisDeutsch